RSS Feed

VITAMINES…D και Α ..ΚΑΙ Η ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ..

Posted on

 

 

Με το που ξεκίνησε το καλοκαιρι, όλοι άρχισαν να μιλούν για τις δύο σημαντικότερες λιποδιαλυτές βιταμίνες..Επειδή ακούγονται πολλά, γράφονται περισσότερα, λέω να θυμηθούμε μερικά χρήσιμα στοιχεία, για τις δυό βιταμίνες,που νομίζουμε οτι γνωρίζουμε, χωρίς να είναι αλήθεια…

Λίγα Λόγια για την κατηγορια αυτή των βιταμινών απ την καλή Βικιπαίδεια..Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες εξαρτώνται από τα διατροφικά λιπαρά για την απορρόφησηκαι μεταφορά τους.  Κατανέμονται σε 4 ομάδες Α, D , E και Κ. δεν προσφέρονται όλες από τροφικές πηγές… μερικές δημιουργούνται και συντίθενται από τους οργανισμούς.Συνδεδεμένες με τα διατροφικά λιπαρά, απορροφώνται στον γαστρεντερικό σωλήνα. Στη συνέχεια κυκλοφορούν μέσω του λεμφικού συστήματος, ενσωματωμένες στις λιποπρωτεΐνες. Η απορρόφησή τους είναι μειωμένη σε τρόφιμα με χαμηλά λιπαρά (όπως το αποβουτυρωμένο γάλα), ακόμα και όταν έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιποδιαλυτές βιταμίνες. Επειδή οι λιποδιαλυτές βιταμίνες δεν αποβάλλονται από τον οργανισμό, αλλά αποθηκεύονται στο ήπαρ και στους λιπώδεις ιστούς, μπορείμε υπερβολική λήψη συμπληρωμάτων ή κατανάλωση ενισχυμένων τροφίμων η ποσότητά τους να ανέλθει σε τοξικά επίπεδα.Η μονάδα μέτρησης των βιταμινών Α και D είναι η Διεθνής Μονάδα (IU, international unit) και βασίζεται σε μία καθορισμένη βιολογική δραστηριότητα. Η δραστηριότητα των βιταμινών Ε και Κ εκφράζονται σε μικρογραμμάρια (mg) όπως και στις υδατοδιαλυτές βιταμίνες .     

          

Η βιταμινη Α ..Είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη ,και βρίσκεται σε αφθονία στα ψάρια, στα αβγά των ψαριών και κυρίως στο ηπατο-ιχθυέλαιο (μουρουνέλαιο). Ακόμα βρίσκεται στο βούτυρο, στο γάλα και στο ήπαρ διαφόρων ζώων.Στα διάφορα φυτά δεν βρίσκεται αυτούσια αλλά πολλά λαχανικά και φρούτα περιέχουν διάφορα συστατικά και χρωστικές, τα καροτένια, που μετατρέπονται σε βιταμίνη Α στον οργανισμό.Η  Βιταμίνη D ή αλλιώς  Εργοκαλσιφερόλη.. είναι ενα σύμπλεγμα δύο βιταμινών,D2 και D3. Χημικά είναι δύο λιποδιαλυτές αλκοόλες που σχηματίζονταιαπό την υπεριώδη ακτινοβολία (ηλιακό φως) επί των στερολών που υπάρχουν στο ανθρώπινο δέρμα. Η βιταμίνη D2 προέρχεται από την εργοστερόλη, που απαντάται σε μύκητες και ιδιαίτερα σε αυτούς του γένους Claviceps από τους οποίουςκαι απομονώθηκε. Η επαρκής έκθεση σε ηλιακή ακτινοβολία UV-B εμποδίζεται επίσης από το γυαλί, τα ρούχα, τη χρήση αντηλιακών, την ατμοσφαιρική ρύπανση και τη συννεφιά. Κάτω από τις συνθήκες αυτές μπορεί να δίνεται η βιταμίνη ως συμπλήρωμα διατροφής.Παλαιότερα δινόταν με το μουρουνέλαιο αλλά η άσχημή του γεύση προέτρεψεστη παρασκευή άλλων σκευασμάτων, κυρίως μικρών καψουλών.  

Η αβιταμίνωση D, ασυνήθης πλέον στο δυτικό κόσμο,αλλά συχνή στον αναπτυσσόμενο κόσμο, στην Αφρική, την Ασία, και την Ν. Αμερική, προκαλεί στα παιδιά ραχίτιδα λόγω διαταραχής μεταβολισμού του ασβεστίου και του φωσφόρου, με αποτέλεσμα τα οστά να γίνονται μαλακά, ευλύγιστα και υφίστανται, λόγω μειωμένης ακαμψίας, χαρακτηριστικές παραμορφώσεις.Η διαταραχή αυτή του οργανισμού είναι ασυνήθιστη σε τροπικές περιοχές όπου οι άνθρωποι είναι εκτεθειμένοι στον ήλιο και στις αρκτικές περιοχές, όπου καταναλώνονται πολλά ψάρια.Η έλλειψη βιταμίνης D ανιχνεύεται από απλή εξέταση αίματος 25(OH)D.( η οποία δυστυχώς δεν συνηθίζεται σ εμάς..βλέπετε λόγω του…ήλιου, θεωρείται περιττή..)

Η βιταμίνη D αποκτάται τόσο μέσω του ηλιακού φωτός όσο και από τις τροφές. Η κύρια πηγή βιταμίνης D είναι η έκθεση στο ηλιακό φως. Η βιταμίνη D περιέχεται σε λίγα τρόφιμα – οι καλύτερες πηγέςείναι τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, το σκουμπρί, η σαρδέλα.Η ανεπάρκεια βιταμίνης D σε μεγαλύτερους ενηλίκους μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης, τις πτώσεις και τα κατάγματα.Είπαμε….Στην χώρα μας  η κύρια πηγή βιταμίνης D είναι το φως του ήλιου. Οι περισσότεροι απ εμάς.. παίρνουν αρκετή βιταμίνη Dκατά τη διάρκεια της καθημερινής δραστηριότητας.Προσέξτε.. Για να πάρει αρκετό φως του ήλιου το σώμα σαςγια να παράγει βιταμίνη D, πρέπει να εκθέσετε τις παλάμες σας, το πρόσωπο και τα χέρια (ή ισοδύναμη περιοχή της επιδερμίδας) στο φως του ήλιου για περίπου 5-15 λεπτά 4-6 φορές εβδομαδιαίως.

Τα ηλικιωμένα άτομα και τα άτομα με πιο μελαχρινή επιδερμίδαχρειάζονται περισσότερη έκθεση στο φως του ήλιου – περίπου 15 λεπτά 5-6 φορές εβδομαδιαίως.Είναι σημαντικό να ΜΗΝ  μένετε έξω στον ήλιο μεταξύ 11.00 και 16.00στους θερινούς μήνες , λόγω των κινδύνων καρκίνου του δέρματος. Αυτό αντισταθμίζει οποιαδήποτε πιθανά οφέλη από την παραγωγή βιταμίνης D.Οι ηλικιωμένοι, που δεν περπατούν καθημερινά…ασκεπεις, τις ώρες που είπαμε.. έχουν ανεπαρκές ποσοστό βιταμίνης D…. Τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D στους ενηλίκους μπορούννα οδηγήσουν σε κατάγματα που προκαλούνται από την οστεοπόρωση, όπως πόνους στα οστά και στις αρθρώσεις, μυϊκή αδυναμία και πτώσεις.Ας δούμε..Πόσο ασβέστιο και βιταμίνη D χρειαζομαστε; Ασβέστιο ..Τα γαλακτοκομικά προϊόντα ,τα φρούτα και λαχανικά, τα ψάρια που ..μπορούμε να τα φάμε με τα κόκαλα τους (π.χ. σαρδέλες), ταχίνι, αμύγδαλα, σύκα.   Χρειαζόμαστε τουλάχιστον 400 έως 600 IUs (διεθνείς μονάδες) βιταμίνης D καθημερινά.Αν δεν …περπατάμε καθημερινά για 20 λεπτά..στο φως του ήλιου, χρειαζόμαστε ένα συμπλήρωμα Βιταμίνης D τουλάχιστον 400 IUs καθημερινά, αρα πρέπει να τρώμε  λιπαρά ψάρια ( σαρδέλλα και σκουμπρί). και  αυγά.

Το (μουρουνέλαιο) ηπατο-ιχθυέλαιο, περιέχει βιταμίνη D αλλά και βιταμίνη Α. Το παίρνουμε με προσοχή τους χειμερινούς μηνες και μετα συνεχίζουμε με ιχθυέλαιο…

Από  Ανεπάρκεια Βιταμίνης D κινδυνεύουν περισσότεροηλικιωμένα άτομα ιδίως εκείνα που είναι κλεισμένα στο σπίτι ή σε οίκους ευγηρίας ….άτομα με δερματικές καταστάσεις που πρέπει να αποφεύγουν τον ήλιο ….άνθρωποι με σκούρα επιδερμίδα ….και  άτομα με ασθένειες που καθιστούν δύσκολη την απορρόφηση αρκετής βιταμίνης D.Αν δεν ανήκετε σε καμμια απ τις πιο πάνω κατηγορίες, και δεν εκτίθεσθε στο ήλιο.. καλα να πάθετε… Χαιρετε..

 

 

Advertisements

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

8 responses »

  1. Παράθεμα: Ο ΗΛΙΟΣ..ΟΙ Α-ΠΛΑΝΕΙΣ..Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΜΑΣ..ΚΙ Η ΜΙΖΕΡΙΑ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ .. | true love

  2. Παράθεμα: ΚΙ Ο ΗΛΙΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ Α-ΠΛΑΝΗΣ ΑΣΤΕΡΑΣ..ΚΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΠΕΙΡΟΙ ΑΠΛΑΝΕΙΣ.. | true love

  3. Παράθεμα: Ο ΗΛΙΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΛΑΝΗΣ ΑΣΤΕΡΑΣ..ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ.. | Kosmaser's Weblog

  4. Παράθεμα: ΜΗΝ ΦΟΒΑΣΘΕ ΤΟΝ ΗΛΙΟ..ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΘΕΙΤΕ ΤΟΝ ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΤΕ.. | iassis

  5. Παράθεμα: ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΛΑ ΚΑΚΑ…ΟΜΩΣ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΗΛΙΟ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ.. | Kosmaser's Weblog

  6. Παράθεμα: ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΛΑ ΚΑΚΑ…ΟΜΩΣ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΗΛΙΟ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ.. | Kosmaser's Weblog

  7. Παράθεμα: ΚΙ Ο ΗΛΙΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ Α-ΠΛΑΝΗΣ ΑΣΤΕΡΑΣ..ΚΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΠΕΙΡΟΙ ΑΠΛΑΝΕΙΣ.. | true love

  8. Παράθεμα: ΚΙ Ο ΗΛΙΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ Α-ΠΛΑΝΗΣ ΑΣΤΕΡΑΣ..ΚΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΠΕΙΡΟΙ ΑΠΛΑΝΕΙΣ.. | true love

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: